joi, 8 octombrie 2009

Taul Negru

Taul Negru vazut de la Sud are conturul Africii
La obrasia Vaii Delut

Ne-am decis sa mergem la Taul Negru din Muntii Lapusului pe al traseu decat eram obisnuit respectiv din Pasul Neteda (1040 m alt.) peste vf. Magura Mare.
De data aceasta l-am abordat din Pasul Rotunda (1080 m alt.) din dreptul Cantonului Silvic.
L-am invitat si pe colegul meu Vasile Pasca cu sotia Adina si copii Vlad si Alexandra. Mari iubitori de natura au acceptat imediat invitatia mea.
Asadar ne dam intalnire in dreptul Cantonului Silvic si mergem o portiune pe drumul forestier pana aproape de caldarea Vaii Delut.
De aici o luam pe jos trecand pe langa marginea prapastioasa a uneri rupturi de teren nisipos. In jos se vede caldarea imensa a Vaii Delut iar in fata Dealul Ursului dezgolit in mare parte de copaci.
Mergem mai departe pe curba de nivel si urcam usor spre Magura Mare.
Dupa 15 min de mers ne orientam spre dreapta. In desisul padurii apare dintr-o data o poiana cu de aproximativ 1 ha.
Am ajuns la Taul Negru.
Taul nu se vede de pe margine fiind in partea de varf a poienii bombate.
Fenomenul este explicabil prin cresterea succesiva a stratului de muschi de turba Sphagnum sp. Pe marginea turbariei se intinde santul de apa specific numit Lagg.
Lacul are dimensiuni reduse 15 x 10 m si este de culoare inchisa , de unde si denumirea de Taul Negru. Are o adancime mare , peste 6 m pana la primul strat subacvatic de turba.
Apa este acida cu un Ph de aproximatin 4,5 deci nerecomandat a se bea din ea.
Pe marginea lacului intalnim planta carnivora Roua cerului (Drosera rotundifolia), adaptata la aceste conditii severe de trai. Mai intalnim specii relicte care cresc in mod normal in zona de tundra, Vaccinium oxycoccos ssp. microcarpum, Andromeda polifolia.
La margine turbariei intalnim bumbacarita usor de recunoscut dupa puful alb din varful plantei asemanator cu bumbacul.
Taul Negru a fost declarata Rezervatie Naturala pe o arie de 1 ha.
Parerea mea este ca turbariile in general au nevoie de o suprafata de protectie mult mai mare incluzand si padurea din jur. Padurea are rolul de a mentine constant cantitatea de precipitatii atat de necesara turbariilor. In acest sens s-a initiat un proiect de catre d-l Timur Chis de la Muzeul de Stiinte ale Naturii din Sighetu Marmatiei.
Zabovesc inca putin printre minusculele si delicatele plante din turbarie.
Cateva libelule zboara deasupra lacului ca niste elicoptere minuscule.
Aceste libelule sunt omniprezente in zona lacurilor de turbarie, le-am intalnit si la Taul lui Dumitru, Taul Chendroii etc.
Ne luam ramas bun de la Taul Negru si facem cale intoarsa. Cobaram spre saua Delut in caldarea Delut. Nu apreciem corect distantele si coboram o panta cu o diferenta de nivel foarte mare ca apoi sa urcam inapoi pe celalalt versant spre locul unde am lasat masina.
Efortul ma copleseste, sedentarismul de la birou isi spune cateodata cuvantul.
Ajung acasa obosit dar bucuros ca am revazut o minunatie a naturii.

4 comentarii:

Zad spunea...

om de afaceri? sa fiti oare administrator la EXACTA?

bine v-am gasit.

maria spunea...

foarte frumos, felicitari pt blog

photorih43 spunea...

blog mort .... http://www.zerowasteeurope.eu/2013/04/catalan-zero-waste-network-launches-pilot-bottle-deposit-project-in-cadaques/

photorih43 spunea...

mai traiti ? bine ?....