duminică, 16 noiembrie 2008

Manastirea Lapus

Poarta manastirii

Biserica din lemn a Manastirii

Casa de oaspeti



Chiliile si altarul de vara


Sambata am hotarat sa mergem pe Valea Rauoaia la Manastirea Lapus.
Am mai fost cu cativa ani in urma. Pe atunci se lucra intens la constructia chiliilor.
Intr-o zi m-am intalnit cu invatatoarea Lucica Achim de la sectia germana a Scolii 12. Mi-a aratat cateva poze din excursia prin Maramures cu elevii. Mi-a arata o poza cu Manastirea de la Lapus pe care nu am recunoscut-o. Mi-a fost rusine m-ai ales ca trec saptamanal la cativa pasi de ea in drumul meu spre Baiut.
Asa am decis ca trebuie sa revedem aceasta Manastire.
Inaintea de intrare in satul Lapus , cum venim dinspre Baiut sau la iesire daca venim dinspre Tg. Lapus drumul o i-a spre stanga (dinspre Baiut), trece pe langa cateva case , apoi drumul urca si coboara un mic deal urmand apoi Valea Rauoii cale de 2 km pana la Manastire.
Ne intampina o poarta frumoasa din zid si o alee strajuita de trandafirii.
In stanga o casa de oaspeti din lemn in stil maramuresean situata pe marginea unui lac.
In fata chiliiile care ne amintesc de Manastirea Sfanta Ana de la Rohia.
In dreapta pe un deal este biserica de lemn a Manastirii. Urcam pe o alee in trepte pavata cu piatra.
Interiorul cu o pictura superba ne aminteste ca stil de Manastirea de la Chiuzbaia. Admiram si iconostasul foarte migalos sculptat.
Apara o calugarita care se ofera sa ne de-a informatii despre biserica.
Este destul de frig inauntru, de aceea nu vrem sa o retinem prea mult.
Cumparam un pliant si cateva iconite.
Ne spune ca este din Poienile Izei , ca si stareta manastirii de altfel.
Ne bucuram si ii spunem ca avem si noi neamuri in Poieni dar ridica din umeri.
,, De la varsta de 9 ani sunt plecata de acasa la Manastire. Nu imi aduc foarte bine aminte de oamenii din sat. Ne mai spune ca a implinit recent 18 ani."
Sunt convins ca unii o compatimesc pentru tineretea petrecuta la manastire dar sunt convins ca multi o si admira pentru crezul ei.
Dar sunt foarte putini cei care ar fii avut puterea sa procedeze la fel.
De aceea cred ca cel mai nimerit ar fii sa lasam aici o vorba din batrani;
,, Sa nu judecam pe nimeni. Exista cineva acolo sus care are dreptul sa ne judece..."

Niciun comentariu: